Het Mindweb model

M

Het gebruik van Conversie optimalisatie groeit nog steeds. Veel grote succesvolle websites gebruiken technieken uit de psychologie om de winstgevendheid van hun website te verbeteren. Er zijn honderden technieken beschikbaar.

Wanneer gebruik je welke techniek?

Er zijn wel 1000 verbeteringen die je kan toepassen op een website, maar je kan ze niet allemaal tegelijk gebruiken.

Welke aanpassing of techniek is dan het meest effectief voor welke website?
En waar op de website is de aanpassing juist effectief? Aan het begin, op de homepage? Of juist helemaal aan het eind tijdens het afrekenen in een webwinkel? Het Mindweb model levert de oplossing voor dit praktische probleem.


Mindweb doet maar 1 ding:

Alles wat nodig is om het rendement op jouw website te verhogen.

Het model is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, honderden online testen, technieken uit de psychologie (online persuasion) en meer dan 10 jaar ervaring. Mindweb beschikt over meer dan 1000 verbeteringen en meer dan 200 technieken uit de psychologie die we gebruiken om de conversie van jouw website te verbeteren.

Maar hoe werkt het dan?

De meeste websites hebben een conversieratio van 3% tot 5%. Dat betekent dat 95 van de 100 bezoekers niets kopen op de website. Als je wilt zorgen dat er meer bezoekers iets kopen, zal je dus moeten achterhalen wat de redenen zijn waarom mensen iets niet kopen.

Cognitive Evalution Theory

Elke techniek zorgt voor een bepaalde gedragsverandering.

De ene techniek zorgt er bijvoorbeeld voor dat je informatie makkelijker te verwerken maakt (bijv. Cognitive Evaluation Theory), terwijl de andere techniek ervoor zorgt dat de bezoeker meer behoefte heeft aan je product (bijv. Scarcity).

Mindweb bepaalt voor het merk, product en de website welke kernwaarden goed scoren bij bezoekers en welke niet.

Scoort een kernwaarde goed, dan is er geen verbetering nodig op dit gebied. Scoort een kernwaarde slecht, dan worden specifieke technieken gebruikt om de bezoeker op dat punt te overtuigen.

Lees meer over de kernwaarden

M

Zorg dat bezoekers jouw product:

  • Zien
  • Kennen
  • Beter vinden dan de concurrent
  • En het natuurlijk willen hebben

Behoefte

Als mensen je product/merk niet zien of niet kennen, dan kunnen ze het ook niet kopen. Het kan ook zijn dat ze het product van de concurrent beter vinden of de kwaliteit of uiterlijk van het product slecht vinden. Of ze hebben gewoon geen behoefte om het te kopen.

Voorbeeld technieken

  • Affect HeuristicAnthropomorphism
  • Appeal to NoveltyAttentional Bias
  • Availability HeuristicVon Restorff effect
  • Bizarreness EffectCommitment Bias
  • Facial DistractionContrast Effect

Zorg dat bezoekers jouw product:

  • Nu willen kopen
  • Noodzakelijk vinden

Urgentie

Soms stellen mensen het aankopen van een product uit. Er is dan niet voldoende urgentie om het nu te kopen. Dat kan zijn omdat het misschien later goedkoper wordt, dat het saai of ingewikkeld is. Bijvoorbeeld bankzaken of je pensioen.

Voorbeeld technieken

  • Awareness AlertsEmphasis Framing
  • Equivalence FramingHyperbolic Discounting
  • Limited Numbers (Scarcity)Loss Aversion
  • Present Focus BiasReminding Triggers
  • Zeigarnik Effect

Zorg dat bezoekers jouw product:

  • Snel in huis hebben
  • Sneller hebben dan de concurrent

Tijd

Mensen willen een product altijd zo snel mogelijk hebben. Duurt het te lang of moeten ze er te veel moeite voor doen, dan haken ze af. Zeker als het bij de concurrent sneller of makkelijker gaat. Er zijn allerlei technieken om bezoekers snel te laten kiezen en het product te laten aanvragen.

Voorbeeld technieken

  • Center-Stage EffectNeed for Meaning
  • Equivalence FramingAnchoring & Adjustments
  • Focusing EffectFluency Heuristic
  • Front-LoadingLess-is-better Effect
  • Choise ParadoxChunking

Zorg dat bezoekers jouw product:

  • Zo makkelijk mogelijk kunnen kopen
  • Makkelijk kunnen vergelijken

Makkelijk

Zodra het lijkt of iets ingewikkeld wordt, haken mensen af. Zorg er dus altijd voor dat het makkelijk lijkt en dat het makkelijk is om het product te kopen. Er zijn meerdere technieken om het opnemen en verwerken van informatie makkelijker te maken.

Voorbeeld technieken

  • Choice ParadoxChunking
  • Ego DepletionWord-length Effect
  • Verbatim EffectThe Law of Least Effort
  • The Law of DistractionStorytelling
  • Status Quo BiasSelf-efficacy (Competence)

Zorg dat bezoekers zien:

  • Dat anderen het product gebruiken
  • Dat anderen het product goed vinden

Erkenning

Veel dingen die we doen, doen we om erkenning te krijgen van anderen. Waarschijnlijk meer dan je denkt. Loop ik wel in de juiste kleren? Heb ik een respectabele baan? Zie mij nou met die nieuwe coole gadget! Als je bang bent dat je omgeving het afkeurt, zal je een product minder snel kopen. Het is dus belangrijk om te laten zien dat anderen jouw product ook kochten of gebruiken. Er zijn meerdere technieken om dat te doen.

Voorbeeld technieken

  • Forer Effect/Barnum EffectHalo Effect
  • Ingroup BiasBuffer Effect of Social Support
  • Bandwagon Effect/Social ProofCheerleader Effect
  • Conjunction FallacyCountry of Origin Effect
  • Domestic Country BiasIdentifiable Victim Effect

Zorg dat bezoekers vinden dat:

  • Ze waar krijgen voor hun geld
  • Jouw product meer waarde heeft dan de concurrent

Waarde

We kopen iets als we waar krijgen voor ons geld. De prijs, wat het je kost, moet dus in verhouding staan met wat het oplevert.
Er zijn allerlei technieken om producten meer waarde te geven.

Voorbeeld technieken

  • Reference pricingPrice Partitioning
  • Perceptual Contrast EffectPayment Consolidation
  • Mental AccountingLimited Numbers (Scarcity)
  • Free-effect/ReciprocityCommitment Bias
  • Confirmation BiasDecoy Effect

Zorg dat bezoekers :

  • Jouw product vertrouwen
  • Jouw merk vertrouwen
  • Jouw website vertrouwen

Vertrouwen

Voordat bezoekers iets bij je kopen, moeten ze jou, je website en je product vertrouwen.
Er zijn veel technieken om het vertrouwen van bezoekers te vergroten.

Voorbeeld technieken

  • Ambiguity AversionAttachment Style
  • AuthorityAutonomy
  • Backfire EffectBandwagon Effect
  • Social ProofBase Rate Neglect
  • Before-after EffectBenjamin Franklin Effect

Zorg dat bezoekers :

  • Weten waar je voor staat
  • Je sympathiek vinden
  • Fan zijn van je product
  • Fan zijn van je merk

Gunnen

Als je merk of je product geliefd is, dan zal je meer verkopen. Apple en Nike zijn voorbeelden van bedrijven die hier in uitblinken.
Er zijn verschillende technieken om te zorgen dat bezoekers je sympathiek vinden.

Voorbeeld technieken

  • AnthropomorphismAttentional bias
  • Benjamin Franklin EffectConfirmation Bias
  • Humor EffectFree-effect/Reciprocity
  • Bizarreness EffectIdentifiable Victim Effect
  • Ikea Effect/Labor-love EffectPeak–end Rule

Mindweb gebruikt gedragspsychologie om websites te verbeteren…

Zodat meer bezoekers iets kopen, een afspraak maken of zich inschrijven…

Hex 2 a b