Top 10 beste sterrenrestaurant websites

Top 10 beste sterrenrestaurant websites

Bij sterrenrestaurants kan je lekker eten. Dat is wel duidelijk. Maar welke website overtuigt het meest om dat ook te komen doen?

Een goede website van een sterrenrestaurant bevat:

  • Passie“Als iemand passie heeft zal het eten ook wel goed zijn”
  • Mooie menu- en wijnkaart“Hoe meer tijd we investeren, hoe kleiner de kans dat we niks kopen””
  • Persoonlijke benadering“We letten beter op als je denkt dat het over jou gaat”
  • Sfeerimpressie“We kopen meer als we minder angst hebben voor het onbekende”
  • Ratings en reviews“We vinden de mening van anderen heel belangrijk”
  • Praktische informatie“We kopen sneller iets als onzekerheid wordt weggenomen”
  • Het team“We kopen sneller bij mensen die we kennen”
Ga je meteen voor de top 10?Scroll dan 50 cm naar beneden.

Cadeaustress

Je kent het wel. De jaarlijkse zoektocht naar het verjaardagscadeau voor je vriendin. Het lijkt wel of hier een exponentiële inflatie aan het werk is. Elk jaar moet het vorige cadeau weer overtroffen worden en dat dure cadeau dat haar beste vriendin vorige maand nog kreeg van manlief, een weekend naar Geneve in een Ferrari, doet ook al niet veel goeds. Naarmate de alles bepalende datum iedere dag weer dichter en dichterbij sluipt, vraag je jezelf wanhopig af waarom nou juist jij absoluut niet goed bent in dit soort dingen. Voor je het weet en wanneer de wanhoop tot zijn top is gestegen, realiseer je dat de dag des oordeels morgen is aangebroken en je nog steeds geen cadeau hebt.

Maaaaarrrr! Er is altijd nog dat laatste redmiddel. De uitweg voor iedere man. De tegoedbon! Trouwens net als vorig jaar en dat jaar ervoor. Je vraagt je af. Hoe gaan we hier nog mee wegkomen en waarmee haal ik nog het ultieme resultaat. Een oprecht blije vrouw die je roemt voor je originaliteit en je verliefd om je hals springt. Dan weet je het! Je geeft een bon voor een weekend weg met eten in een sterrenrestaurant. Alleen een etentje is geen optie, aangezien jij degene zal moeten zijn om haar als cadeau naar huis te rijden. En dan kan je dat wijnarrangement wel op je buik schrijven. Je slikt even bij de gedachte aan de kosten voor dit sublieme cadeau, maar je realiseert je al snel dat er gezien de tijdsdruk niets anders op zit.

Wat maakt een goede website?

Een goede converterende website (bijv. een website waar veel bezoekers iets kopen) voldoet aan een aantal criteria. De drie die we getest hebben zie je links hiernaast. Maar een website moet natuurlijk ook werken, en hij moet voor iedereen toegankelijk zijn. Dus je moet hem ook op je telefoon en je tablet kunnen bekijken.

Voor elk van de 3 criteria hebben we de website een cijfer gegeven, van 1 tot 10. De website met het hoogste gemiddelde van de 3 is de nummer 1 en zo verder. De websites zijn alleen getest op een desktop. Dus niet op mobiel of tablet. (we gaan er voor het gemak vanuit dat je dit soort klussen het liefst op een groot scherm doet, Wij in ieder geval wel)

  • Gebruiksvriendelijkheid (Usability)
    Kan ik mijn doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid bereiken?
    Bijvoorbeeld: Hoe goed kan ik zoeken. Staat alles op de juiste plek. Kan ik alles vinden? Hoe eenvoudig is de website te gebruiken? Werkt alles zoals ik denk dat het werkt? Is het overzichtelijk?
  • Gebruikerservaring (UX)
    Word ik blij van de site? Wat is mijn ervaring?Bijvoorbeeld: Is er voldoende informatie om een goede keuze te maken? Ziet de website er mooi uit? Zie ik mooie foto’s? Krijg ik een relevant resultaat? Krijg ik wat beloofd wordt? Word ik verrast? Staat er niet te veel tekst?
  • Overtuiging (Online persuasion)
    Gebruikt de website technieken om mij te overtuigen Bijvoorbeeld: Zorgt de website ervoor dat ik een reservering wil plaatsen? Vertrouw ik de website? Overtuigt de website dat ik een juiste keuze maak? Overtuigen eerdere gasten dat het een goed restaurant is? Krijg ik zin in het etentje? Is de website persoonlijk?

Hoe meer sterren, hoe beter de website?

Heeft een ‘beter’ restaurant ook een betere website? Op basis van de gemiddelde van alle 106 websites wel.

  • sterren: gemiddelde 6,17
  • sterren: gemiddelde 5,11
  • ster: gemiddelde 4,92

(houd er rekening mee dat er maar twee 3 sterrenrestaurants zijn)

10Aan de Poel

Aan de Poel

Zodra we de homepage openen, wordt meteen duidelijk wat uniek aan dit restaurant is. Het uitzicht! Goed gedaan met een hero-image. Daarnaast heel duidelijk de mogelijkheid om te reserveren in beeld. Dat is het uiteindelijke doel, dus nooit verstoppen! Wel jammer dat er geen overtuigende tekst staat om alles extra kracht bij te zetten. Bijvoorbeeld: “Kom genieten van dit uitzicht. We zien uit naar uw komst!”
Het design is strak en gelukkig worden we getrakteerd op een aantal mooie plaatjes van gerechten, maar wat die gerechten zijn en waarom ze zo bijzonder zijn, wordt ons niet verteld.
De rest van de website komt wat magertjes over. Net te veel zakelijke tekst met kleine lettertjes die we net als alle andere bezoekers dan ook gewoon overslaan..

Gebruiksvriendelijkheid: 6,5

  • Overzichtelijke onepage website
  • Weinig extra informatie
  • Witte letters op donkere achtergrond

Gebruikerservaring: 7,5

  • Passie komt niet over
  • Mooie plaatjes (van gerechten)
  • Saai, zakelijk

Overtuiging: 5

  • Reserveren altijd in beeld
  • tekst naar de klant geschreven
  • Geen redenen waarom we moeten komen eten

Toon passie: “Als iemand passie heeft zal het eten ook wel goed zijn” (Just world hypothesis)

9One

One

Yes! Dat zien we graag. Een paar mooie hero videos op de homepage. Jammer dat de tekst niet goed leesbaar is. En teksten zoals “Welkom bij…” zijn tegenwoordig toch echt overbodig. Deze waardevolle ruimte is veel beter te gebruiken om je gasten te overtuigen. Maak de subheader gewoon groter, maar dan in het Nederlands: “Voel de passie, voel je thuis”Alle mooie video’s en plaatjes maken ons zeker warm om een keer te komen eten, maar helaas blijft de rest van de website wat achter.

Gebruiksvriendelijkheid: 6,5

  • De subnavigatie staat op een onduidellijke plek
  • Veel tekst bij reserveren
  • Menu is verstopt

Gebruikerservaring: 8

  • Mooie foto’s en video’s
  • Tekst is wat saai en wat te lang
  • Weinig content

Overtuiging: 5

  • Geen persoonlijke tekst
  • Geen reviews en testimonials, ratings etc
  • Passie komt niet over

Toon een mooie overzichtelijke menukaart: “We houden meer van dingen waar we veel tijd in geinvesteerd hebben” (Labor-love-effect)

8Tribeca

Tribeca

Tribeca heeft serieus uitgepakt met een mooie video op de home. De passie voor koken komt goed over. Jammer dat de video niet pagina breed is en dat de naam van het restaurant hinderlijk blijft staan. We weten heus wel van wie deze website is hoor. Je zou zoveel andere mooie teksten in de video kunnen gebruiken om de bezoeker te overtuigen nu je z’n aandacht hebt.
De rest van de homepage is rustig en met aansprekende titels en net niet te veel tekst komt de boodschap over. Duidelijk een gevalletje ‘less is more’.
De menukaart wordt op een saaie maar toegankelijke manier gepresenteerd en al lijkt dit logisch, bijna alle restaurants schieten hierin te kort.
Helaas is er voor de rest weinig content, dus max 8ste plek.

Gebruiksvriendelijkheid: 6

  • Duidelijke menukaart
  • makkelijk te lezen tekst
  • Overtuigende titels

Gebruikerservaring: 7

  • Passievolle video op de home
  • Kleine foto’s
  • Weinig content

Overtuiging: 6,5

  • Passie komt duidelijk over
  • Geen reviews en testimonials, ratings etc
  • Onpersoonlijk

Schrijf persoonlijk en in spreektaal: “We hebben meer aandacht voor dingen die ons raken” (attentional bias)

7De Librije

De Librije

Ook hier komen we helemaal in de sfeer met een mooie hero image. Al snappen we niet helemaal waarom op deze belangrijkste plek de klimaatbeheersing wordt aangehaald. Er wordt subtiel gebruik gemaakt van een animated visual cue. De pijl die naar beneden beweegt. Zo weet je dat er meer is onder de vouw.
Als we dat vervolgens braaf doen, blijkt er niet veel te vinden te zijn. Jammer.
Er is gekozen voor een zwarte achtergrond met witte letters. Het staat natuurlijk wel chic, maar vermoeiend is het wel.
Jammer dat reserveren niet direct via de navigatie kan. Je zal ervoor moeten zoeken..
Fijn om een aantal mooie foto´s te zien met gerechten en dat erbij vermeld wordt wat het is. Gebeurt zelden bij de concurrent

Gebruiksvriendelijkheid: 6

  • Witte letters op zwarte achtergrond
  • navigatie niet altijd duidelijk
  • Te veel tekst

Gebruikerservaring: 8

  • Sfeervolle foto’s
  • Video’s!
  • Foto’s van gerechten en daarbij wat het is

Overtuiging: 6

  • Wat maakt de Librije zo speciaal?,/li>
  • Geen reviews en testimonials, ratings etc

Geef een sfeerimpressie: “We kopen meer als we geen angst hebben voor het onbekende” (Ambiguity Aversion)

6De Burgemeester

De Burgemeester

De Burgemeester snapt het. Meteen laten zien waarom je bij ze moet komen eten. Je krijgt een onvergetelijke smaak ervaring. Laat dat nou net de reden zijn waarom we naar een sterrenrestaurant gaan. Slim dus!Verderop op de website krijgen we de standaarden van het restaurant voorgeschoteld. Zeg maar de 7 zekerheden van de Jumbo. Wel jammer dat de meeste niet concreet worden gemaakt. De zekerheid `professioneel´ zegt ons bijvoorbeeld niet veel. En je verwacht van elk sterrenrestaurant dat het professioneel is, toch?

De titels worden goed gebruikt om de boodschap over te brengen. Blijkbaar weten ze bij de Burgemeester dat mensen een website voornamelijk scannen.

Pronkstuk van de site is de video die ons een kijkje in de keuken geeft. Zo komt de passie goed over!

Gebruiksvriendelijkheid: 6,5

  • Rustig en overzichtelijk
  • Goed leesbare tekst
  • Reserveren niet altijd in beeld

Gebruikerservaring: 7,5

  • Mooie foto’s, super video
  • Veel foto’s van gerechten (niet wat het is)
  • pagina over het team werkt niet

Overtuiging: 6,5

  • 6 standaarden
  • Hero image met goede titel
  • Passie komt goed over

Toon leuke en relevante testimonials: “We hechten veel waarde aan de mening van anderen” (Bandwagon effect)

5Noble

Noble

Het begint een beetje een herhaling te worden. Ook hier worden we getrakteerd op een sfeervolle hero image, maar ook weer zonder tekst. Jammer dat men deze kostbare plek niet gebruikt voor een overtuigende boodschap. De linker navigatie komt inmiddels wat ouderwets over en neemt kostbare ruimte in beslag. De kleine visual cue laat ons naar beneden scrollen, maar voor de rest worden we niet bij de hand genomen wat we kunnen doen. Dat moeten we zelf maar uitvogelen. Het is een beetje alsof je het restaurant binnenkomt en niemand staat klaar om je naar je tafel te begeleiden.
Slim om de foto’s en het verhaal van de chefs erop te zetten. Als je mensen kent, zal je sneller bij ze komen eten.De foto’s van de gerechten zijn mooi, maar ook hier staat er niet bij wat het is. Jammer.

Gebruiksvriendelijkheid: 6,5

  • Veel engels ipv nederlands
  • Reserveren lijkt ingewikkeld
  • Regelmatig te veel tekst

Gebruikerservaring: 8

  • Mooie hero image (zonder tekst)
  • Saaie menukaart
  • Veel info over de chefs

Overtuiging: 6

  • Een begrip in Den Bosch
  • Niet geschreven naar de klant
  • Geen reviews en testimonials, ratings etc

Toon praktische informatie: “We willen graag weten waar we kunnen verwachten” (Self-efficacy)

4Parkheuvel

Parkheuvel

De website heeft de chique uitstraling die je mag verwachten van een 2 sterrenrestaurant. Alle info die je nodig hebt is te vinden. Al is het door het uitgebreide submenu soms wel lastig. Zeker doordat het submenu transparant is, waardoor het soms moeilijk leesbaar is. De mooie foto’s van de gerechten maken veel goed en het is leuk om te lezen wat de signature gerechten zijn van dit restaurant. Al blijft het jammer dat ze niet begeleid worden door een mooie foto ervan. Zo kunnen we ons er geen goede voorstelling van maken.
Reserveren en het telefoonnummer zijn altijd in beeld en daar draait het natuurlijk om. De hoeveelheid tekst is net niet te veel waardoor alles goed leesbaar blijft en de boodschap overkomt.

Gebruiksvriendelijkheid: 7

  • Strak en overzichtelijk
  • Submenu gaat over content heen
  • Reserveren altijd duidelijk in beeld

Gebruikerservaring: 7,5

  • Veel foto’s van gerechten (maar niet wat het is)
  • Veel content
  • Video’s!

Overtuiging: 6

  • Geen persoonlijke benadering van de klant
  • Geen reviews en testimonials, ratings etc
  • Niet duidelijk dat het 2 sterren heeft

Schrijf over je team: “We kopen sneller iets van mensen die we kennen” (Mere exposure effect)

3t Nonnetje

t Nonnetje

Eindelijk een website met veel informatie. Je kan lezen over het team, de gerechten, een duidelijke menukaart en zelfs de wijnen staan netjes overzichtelijk online.Het meeste scoort ‘t Nonnetje toch met de video’s uit de keuken. Wat leuk om te zien hoe een signature dish wordt bereid.Niet stijlvol, maar wel handig is de informatie op de homepage over parkeren, zodat je meteen het gevoel krijgt dat het in dit restaurant om jou de bezoeker draait. Door de hoeveelheid informatie komt het wel een beetje rommelig over.
De geschreven columns van de chef zijn een goed idee, maar door de slechte opmaak onleesbaar. Jammer!

Gebruiksvriendelijkheid: 6,5

  • Beetje rommelig
  • Veel zoeken door submenu
  • Makkelijk ouderwets reserveren

Gebruikerservaring: 8,5

  • Veel content
  • Video’s uit de keuken
  • Te veel tekst op de homepage

Overtuiging: 6

  • Info over de 2 sterren
  • Logo’s op de homepage
  • Scherpe prijzen!!

Laat je prijzen, sterren en media zien: “We denken dat mensen die in het verleden succesvol waren dat in de toekomst ook zijn” (Hot-hand fallacy)

2Cucina del Mondo

Cucina del Mondo

Dit restaurant is duidelijk anders dan de andere en dat maken ze goed duidelijk.

Lekkere grote dikke letters, een chef met tattoos en het bijzonder fraai ontworpen menu geeft het gevoel dat de bezoeker van de website even veel aandacht krijgt als de bezoeker van het restaurant. En dat is bij de meeste andere restaurants niet het geval.
Goed dat de reviews en de ratings naast het reserveren worden gezet. Mocht je nog twijfelen dan word je daarmee over de streep getrokken. Al kan het helemaal geen kwaad om ze eerder op de site ook te zetten. Mensen hechten immers veel waarde aan de mening van anderen.

De hoeveelheid content is wat beperkt, maar daar is natuurlijk wat aan te doen. Dit is duidelijk een sterrenrestaurant voor mensen die niet van te veel poeha houden.

Gebruiksvriendelijkheid: 7

  • Lekkere grote letters en grote titelsStrak en overzichtelijk
  • Too much English

Gebruikerservaring: 8

  • Origineel
  • Mooiste menukaart van allemaal
  • Beperkte hoeveelheid content

Overtuiging: 6,5

  • Get the cucina vibe!
  • Tablebooker rating en reviews naast reserveren
  • Komt toegankelijk over

Zet altijd een link naar reserveren in beeld: “Hoe minder moeite iets kost hoe beter” (Law off least effort)

1Bij Jef

Bij Jef

Een testimonial van de Michelingids plaatsen op je homepage, samen met een rustige hero image. Zo zouden wij het ook doen. Het gebruik van autoriteit en testimonials is de meeste restaurants vreemd, maar hier is duidelijk dat ze weten hoe het werkt.

Helaas is het wel even zoeken naar het menu, maar omdat de pagina zo leeg is, hebben we hem snel gevonden. Een visual cue had hier niet misstaan om de bezoeker een handje te helpen.

Na het klikken op het logo wordt de bezoeker verteld waarom je moet komen eten en slapen. De schoonheid van Texel wordt daar natuurlijk handig in meegenomen. Wanneer we persoonlijk worden aangesproken dat ze uitzien naar onze komst zijn we verkocht. Een wat magere content, een saaie menukaart en het ontbreken van mooie foto’s van gerechten kan ons niet meer tegenhouden.

We komen eraan!

Gebruiksvriendelijkheid: 7,5

  • Strak en overzichtelijk. Leest makkelijk
  • Even zoeken naar het menu
  • Typisch gevalletje less is more

Gebruikerservaring: 7

  • Sfeervolle foto’s. Straalt rust uit
  • Pas bij reserveren duidelijk dat ze tijdelijk gesloten zijn
  • Beperkte hoeveelheid content

Overtuiging: 7,5

  • Meerdere testimonials op de homepage
  • Persoonlijke benadering
  • Met zo’n website zal het eten ook wel goed zijn

Help door te delen

Geef je reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *